Kirpputorin pitkät perinteet

Kirpputorillamme on pitkät perinteet

Ensimmäinen lastenvaatekirpputori järjestettiin keväällä 1996 perhekahvilan yhteydessä. Syksyllä se pidettiin jo omana tapahtumana ja siitä lähtien kirpputori on järjestetty kaksi kertaa vuodessa.  Ensimmäiset kirpputorit pidettiin Pihlajamäen nuorisotalolla. Ja ne saavuttivat heti suuren suosion ja joten myyjien määrää jouduttiin pian rajaamaan 40. myyjään. Kirpputorin lisäksi tapahtumassa oli MLL:n kahvila.

Kirpputorin käytännöt ovat vuosien aikana kehittyneet aina sen hetken mahdollisuuksien mukaan. Alkuvuosina ilmoittautumiset kirpputorille tehtiin soittamalla kirpputorivastaavalle ja kaikki kirjaukset sekä myyntitulot kirjattiin tehtiin käsin. Tänä päivänä hyödynnämme tietysti olemassa olevia tekniikkaa ja  somen voimaa.

Yhdistyksen jäsenviestissä elokuussa 1998 ollut kirpputorimainos

Alkuvuosina Nuorisotalon yläkerrassa oli oma osasto kestovaipoille ja kantovälineille, kun niiden kysyntä oli suurta. Myös erillistä pyöräkirppistä kokeiltiin jo v. 2002 tavallisen kirpputoritapahtuman lisäksi (omana tapahtumana). Vuosina 2008 ja 2009 pidettiin erillinen kestovaippakirpputori perinteisen kirpputorin yhteydessä.

Tapahtuman laajetessa tilat nuorisotalolla kävivät ahtaaksi joten vuonna 2009 siirryimme Pihlajiston ala-asteelle koulun liikuntasaliin. Alkuun pidimme itse kahvilaa, joka sai suuren suosion, varsinkin isien keskuudessa. Vuodesta 2016 alkaen mukaan tuli koulun vanhempainyhdistys tai jokin luokkatoimikunta pitämään omaa kahvilaa.  Uudet tilat vaativat tarvetta hankinnoille. Alkuun vuokrasimme lisäpöytiä, hankimme pressuja lattioiden suojaamista varten sekä vaaterekkejä. Myöhemmin saimme käyttöön omia taittopöytiä.

Luokkatoimikunta piti kahvilaa v. 2018 (kuva: K.Tarkiainen)

Kirpputori on toiminut  aina yhteisten myyntipöytien periaatteella

Eli myyjät tuovat myytävät tuotteet valmiiksi hinnoiteltuna ja lajiteltuna ja vapaaehtoiset järjestelevät ne myyntipöydille tuoteryhmittäin ja vaatteet koon mukaan. Tämän on ehdottomasti ollut kirpputorimme suuren suosion syynä, ostajan on helppo etsiä juuri tarvitsemansa tuotteet ja oikean kokoiset vaatteet laajasta valikoimasta.

Syksyllä 2018 oli useammat pinkit kuomat myynnissä. (Kuva: K.Tarkiainen)

Kirpputorin ostokset  on aina maksettu yhteiseen kassaan ja jokainen ostos on kirjattu ylös ja tilitetty myyjille. Vuosia maksutapana oli vain käteinen, kunnes vuonna 2019 otimme käyttöön korttimaksun ensimmäistä kertaa. Mobilepayn yleistyessä otimme myös tämän maksutavan käyttöön v. 2022.

Koronan takia 2020-2021 jouduimme jättämään perinteiset kirpputorit väliin.

Keväällä 2022 siirryimme Pihlajiston koulun remontin takia Pihlajamäen ala-asteelle. Siellä muutimme myyntiaikaa avaten ovet jo lauantaina kirppiksen "etkoille". Tämä saavutti heti suuren suosion, kun ostoksille pääsi kahtena päivänä.

Kippuri Pihlajamäessä lokakuussa 2022 (Kuva: K.Tarkiainen)

Kirpputorin laajentuminen lisännyt vapaaehtoisen työmäärää

Nykymuodollaan kirpputorin järjestelyt vievät koko viikonlopun perjantai-illasta sunnuntai-iltaan. Alkuaikoina kirpputorin tilat järjestettiin perjantaina valmiiksi ja lauantai oli myyntipäivä. Suosion kasvaessa työmäärä kasvoi ja järjestelypäiväksi tuli lauantai ja sunnuntaiaamupäivä (klo 10-13) vakiintui myyntipäiväksi.

Alusta lähtien kirpputori on järjestetty täysin vapaaehtoisten voimin. Vapaaehtoiset rakentavat kirpputorin aloittaen salin lattioiden suojaamisen pressuilla ja pöytien asettelulla. Myyntituotteet  järjestellään paikoilleen ja ja hoidetaan myyntityö. Tapahtuman jälkeen myymättömät tuotteet lajitellaan myyjänumeroiden mukaan palautettavaksi myyjille. Kirpputoritila puretaan ja koulun tilat siivotaan ennalleen. Tapahtumassa on vuosittain mukana noin 30-40 vapaaehtoista ja runsas joukko lapsia ja nuoria. Vapaaehtoisten lapset ovat alusta alkaen olleet mukana kirpputorin järjestelyissä ja siten kasvaneet MLL:n vapaaehtoisiksi vanhempien esimerkin mukaan.

Vapaaehtoiset eivät saa työstä palkkaa, mutta etuosto-oikeuden jo ennen ovien avaamista sekä välipalatarjolun myyjänumeron lisäksi. Ja tietysti hyvän mielen tehdessään yhdessä tärkeää työtä lapsiperheiden hyväksi.

Toisinaan olemme ottaneet vastaan lahjoituksena myymättömiä tuotteita ja lahjoittaneet ne eteenpäin mm. Gambiaan ja Ukrainaan sekä kotimaisiin kohteisiin. Osa lahjoitustuotteista on ollut myynnissä itsepalvelukirpputorilla ja näin olemme saaneet yhdistykselle lisätuottoa. Koronavuotena (2021), kun emme voineet pitää kirpputoritapahtumaa, keräsimme lahjoituksena lastenvaatteita ja -tarvikkeita ja myimme niitä Velmu-kirpputorilla sekä Kumpulan Helmessä saaden 50% tuoton myynnistä.

Kirpputorin myyjäpaikat ovat haluttuja

Myyjäksi kirpputorille pääsee myyjänumero-arvonnan kautta. Arvontaan voi ilmoittautua noin kuukautta ennen kirpputoritapahtumaa yhdistyksemme nettilsivuilla. Arvonnassa etusijalla ovat yhdistyksemme jäsenet ja ensikertalaiset. Tapahtuman vapaaehtoiset saavat halutessaan myös myyjänumeron.

Kirpputoritapahtumat ovat yhdistyksemme tärkein varainkeruutapa

Nykyisen käytännön mukaan yhdistys saa jokaisen myyjän myyntitulosta 20% provision, maksimissaan 50€/myyjä. Käytämme kirpputorin tuoton yhdistyksen toimintaan, tapahtumien järjestämiseen, perhekahviloiden ylläpitämiseen ja vuosittaisiin alueemme kouluille jaettaviin stipendeihin.

Koko perheen tapahtuma

Tapahtumalla on myös suurempi merkitys alueemme lapsiperheille. Perheet pääsevät kierrättämään lastenvaatteita ja -tarvikkeita ja hankkimaan uusia kohtuullisella hinnalla.

Tapahtumassa on mukana myös koulun vanhempainyhdistys, joka kahvilaa pitäen kerää varoja omaan toimintaansa koulun oppilaiden hyväksi. Kirpputoritapahtumassa on mukana myös muita yhteistyökumppaneita.